søndag 8. mai 2011

Berømt lampefamilie


Poul Henningsens PH-serie har vært en av mine favoritter i mange år. Og oppskriften representerer de samme stikkordene som så mange andre av de tingene fru Åpent hus faller for: enkle, rene linjer og funksjon i fokus.

Godeste Poul utformet lampa med tanke på å få lyset til å falle på en vakker måte. Lagene med skjermer reflekterer lyset på en elegant måte, og sender det mykt og fint nedover og utover. Det gjør det behagelig å være i nærheten av denne lampa. :) (har du tenkt over det?) Man blir ikke blendet, og lysstrålene går ikke rett fra lyspæra og rett i øyet.



Vår PH, er kanskje den mest brukte. Den har fått æren av å skinne over oss ved kjøkkenbordet.


Når oppskrifta først var gjort, lagde Poul flere varianter av den. Bordlampe, takpendel, lysekrone, stålampe og veggvariant. Han eksperimenterte også med materialer. Og den finnes i dag både i opalglass og aluminium. Her er et knippe familiebilder av PH.

lauritz.com


modern design interior com







konglen, kontrast, og standard ph 5.


flickr






lauritz com

villa dilla blogg

Dette må da være en av de fineste lampefamiliene som finns?

Om min PH på kjøkkenet
Om min kongledrøm


Mer om ph

Snart skal jeg vise ei ny gammel lampe jeg har snopa meg. Hint: den hører hjemme i denne lampefamilien, men er ikke vist over.

I morgen
tapet-lureri..?!

4 kommentarer:

  1. åh som eg misunner deg kjøkkenlampa di. PH-lampe er på mi "må ha i løpet av livet" liste. :)

    Nok eit flott innlegg forresten. :)

    SvarSlett
  2. Ååå jeg har så lyst på en!! Vil du anbefale lampen til en som er lysømfintlig (migeneplaget)? Hva er prisen på en slik som du har?

    Klem fra Masakråka:)

    SvarSlett
  3. hei Fjordlykke: så synd at du er plaga med migrene. Var det ei stund jeg også. Gufne greier! Når man først har migrene er det vel ikke noe lys som kan sies å være behagelig. Men sitter man på riktig avstand (les: ikke rett under, men på skrå) slipper du å få lysstrålene i øynene. og det er veldig behagelig.

    SvarSlett
  4. Har lyst på alle jeg ;)
    spesielt konglen og bordlampen! ;)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...