torsdag 21. oktober 2010

Smooooth

Sett denne før?

Morsom og god reklame, dette. Treffer ganske midt i norsk humor vil jeg tro. Alle kan kjenne seg igjen i dette? Er det ikke ALLTID noe som mangler i disse byggesettene??


Eller var det heller et par ting som alltid blir til overs...?


Hvorfor glemmer man alltid hvilken heslig jobb det er å trylle den billige flatpakka saken om til det du så i butikken?? Har man tatt det med i beregninga på prisen? Hva koster innsatsen min, kanskje? Tida og svettedråpene? Strømmen til drillen som får kjørt seg varm - eller enda verre: vannblemmene i håndflatene, for de som må ty til skrujernet???? aiai!

Vel, nå det er noen år siden jeg studerte. og hadde vanlig, laber studentøkonomi. Alt til sin tid, tenker jeg. Jeg har lært mine leksjoner om at penger ikke vokser på trær, og at de må jobbes for, posjoneres ut og brukes på de riktige tingene. Når vi nå anskaffer nytt i Åpent hus-huset, er det for å tenke langsiktig. For at ting skal fylle en funksjon, og at det skal vare.




Som mange trekker frem etterhvert: Det kan faktisk være miljøvennlig å kjøpe "dyrt". Og siden den moderne delen av bloggverden har smittet meg med Montana-dilla, var det det vi valgte sist vi skulle løse et praktisk problem.

Denne høsten har jeg nemlig laga meg ett oppdrag:
jeg skal finne frem til ting som kan
gjøre hverdagen lettere
Små justeringer eller rutiner som får ting til å gli enda litt bedre. Det første jeg har valgt å ta tak i, er måten ungenes yttertøy og uteutstyr blir oppbevartpå. Ok, så visste de da hvilken plastkasse de kunne sikte på fra inngangsdøra, men pent var det ikke å se på dungene med luer og votter og fleecetøy i virrvarr.

Nå har vi fått i hus noe som IKKE var flatpakka, nei. Men en fiks og fin og helt ferdig hvit Montanamodul. Nr. to i vårt hus. Som nå skal få fylle en funksjon, men som seinere, når behovene våre endres, vips kan fylle helt andre. Og da kan kurvene fjernes, for eksempel. Enkelt og genialt. :)

Syns jeg hadde vært smart med å bestille ei med både åpne rom og dører. Og så hadde jeg regna ut at - og her kommer dagens scoop - at Ikea-kurvene (de store som også passer til den noe rimeligere Expedit) også passer til Montanamodulene! :) jeee!

Så da skaffa jeg et par sånne, som fungerer som skuffer fulle av luer, pannebånd og hansker til juniorene. Ei til hver. Det ble akkurat denne varianten(over), for den fylte rommet i kommoden best.


(Egne bilder av store kurver fra Ikea)

Vi er kjempefornøyd med resultatet.



(beklager ruskete bilder - ikke akkurat optimale lysforhold om dagen..)



For den som så før-situasjonen, kan det sies at dette ser langt "roligere" og mer systematisk ut. Og slikt letter hverdagen når 4 skal av gårde eller inn dørene på en gang. Prosjekt 1 avsluttet. "Mission accompished!" :)

This fall I have made it my mission to single out measures that can be taken to smooth out and simplify daily activities. First project has been a reorganization of the kids' outdoor accessories. No before-picture taken, but witnesses can testify to a huge improvement of storage solution.

Everything in it's right place, and also out of sight, makes a much more calm atmosphere in our hallway, and also creates a lot less confusion and stress when the 4 of us all leave or return at the same time. Ready made Montana module with Ikea baskets was our solution - practical and long-lasting. And we were so happy to skip the ever-so-annoying put-it-together-flat pack stress! 

And when our familiy's needs change, this module will definately be put to use somewhere else in Open house. We are so happy with the result. Mission 1 accomplished! :) 

More from Open house here.

I neste innlegg
finsk mønsterfavoritt og en liten stemningsrapport

6 kommentarer:

  1. Flott innlegg! Fornuftig å kjøpe noe skikkelig!:)
    Og Montana er jo sååå lekkert!:)
    Lurt med ikea korger i!

    Nå er det noen år til våre unger skal på skolen, men jeg har allerede begynt å "drømme om" montana skrivebord på rommene deres:)
    Så får vi se om det blir prioritert når den tid kommer:)

    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  2. Jeg har alltid tenkt at å kjøpe noe som er klassisk og holder en stund er lurt. Flott system med å plasere luer og votter. Fint ble det også.
    Klem og god helg

    SvarSlett
  3. Men... men... men... Å skru sammen flatpakket er jo gøy! Det er jo halve moroa!

    Må innrømme at jeg også synes Montana er lekkert, da, men her går det i IKEA i alle fall. Ikke de aller billigste variantene, kanskje, men hjemme står det fortsatt IKEA-møbler fra min tidlige barndom og ser like pene ut etter 30 års bruk som møbler fra langt dyrere kjeder.

    SvarSlett
  4. Det var jo en giga hyggelig kommentar du hadde lagt igjen hos meg da!! Så morsomt! Slike kommentarer som motiverer meg til å blogge. Hender seg jeg mister troen på meg selv, når jeg surfer rundt i blogguniverset...:)

    Har ikke fått kikka så alt for mye inne hos deg her, men kommoden i gangen var veldig fin ja! Har sett de kommodene før, men visste ikke at det var Montana- hvor kjøper du det merket egentlig? Må det bestilles fra Danmark kanskje?

    SvarSlett
  5. Så fint det ble! Må bare spørre. er det en gang eller stue? Om det er en gang/Inngang så var den feiende flott! ;)

    SvarSlett
  6. Takk, Fargebarn :)
    Ja, det er en gang / hall.
    Romslig og i bruk til mye forskjellig hele tiden.

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...